Par latviešu tautasdziesmām
Marta Daugule. J.Endzelīna skolniece. Mācījusies pie profesora
Šmita, latviešu dainu pētnieka.
Lekcija Rīgas Franču licejā 20.gs. 30. gadu beigās.
Lekcijas konspekta skenējums: 
1.lappuse 2.lappuse 3.lappuse 4.lappuse 5.lappuse 6.lappuse 7.lappuse 8.lappuse 9.lappuse 10.lappuse 11.lappuse 12.lappuse 13.lappuse 14.lappuse 15.lappuse 16.lappuse 17.lappuse 18.lappuse 19.lappuse 20.lappuse 21.lappuse 22.lappuse 23.lappuse 24.lappuse 25.lappuse
Fragments:
Tautas dziesmas.
Mūsu senči ir bijuši lieli dziedātāji un dziesmu cienītāji. Par
to liecina lielais tautas dziesmu vairums. Mums ir savakti 12 lieli
tautas dziesmu sējumi: astoņi Krišjāņa Barona sakārtojumā un
četri folkloras krātuves sakārtojumā. Tur ir ierindotas apmēram 60800
pamatdziesmu, bet kopā ar variantiem pari par 90000 dziesmu. Tā ir
bagātība, kuras nav nevienai tautai. To ir atzinuši arī
sveštautieši. Kols, apceļojot Latviju, raksta
šādi: Eiropā grūti atrast otru tautu, kam tādā mērā būtu
piešķirams dziesminieku tautas vārds, un otru zemi, kam vairāk
piekristu dziesminieku zemes nosaukums kā latviešu tautiņai un
zemei.
Latvietis gan dzied, gan gavilē, gan rotā, gan līgo, gan tricina āriņu,
gan dzied pavilkdams, gan locīdams, gan smalki, gan reši, gan
velk gari, gan tin dziesmu kamolā, gan liek vacelē un pūriņā.
Tautas dziesmu vecums.
Nav iespējams fiksēt noteiktu laikmetu, kad radušās mums
pazīstamās tautas dziesmas un tradīcijas. Tautas dziesmu vecumu nevar
noteikt, var tikai vērot laikmetu, kad tautas dziesmas radušās.
Par tautas dziesmu vecumu pastāv dažādi uzskati. Folklorists prof.
Šmits domā, ka tautas dziesmas nevar būt vecākas par 500, 600,
700 gadiem un ka tās nav radušās priekš 13.g.s. Pie tam
lielais vairums ir radies 13.,14. un 15. gadu simtenī un pa daļai arī
16.g. simtenī. Pēdējos 300 gados arī ir radušās tautas dziesmas,
bet maz. Šai sakarā var aizrādīt, ka arī citām tautām tautas
dzeja nav vecāka par 700 gadiem. Rietumu Eiropā ir gan
uzglabājušās tautas dziesmas no 11. un 12. gadu simteņa, bet tās
ir uzrakstītas 13.g.s. Nībelungu dziesma ir uzrakstīta 13.gs. Arī
krievu ???as nav vecākas par 12.g.s. Vispār vairāk dziesmu ir
uzglabājušās no 13., 14., un 15. gadu simteņa, un tā arī būs
bijis pie latviešiem.
Kāpēc nedaudzina tautas dziesmas, kas vecākas par 700 gadiem? 1)
pārgrozās valoda, 2) iestājas pārgrozības arī dzīvē, 3) pārgrozās arī
dzīves uzskati, piem., asins atriebība, vecu cilvēku
nogalināšana, brāļa precības ar māsu, līgavas zagšana.
Uzskati palaikam grozās pēc 700, 800 gadiem. Tātad mūsu pazīstamās
tautas dziesmas nebūs vecākas par 500, 600, 700 gadiem. Mūsu tautas
dziesmas nedaudzina senās baltu ciltis ne galindus, ne jatvindus,
nedaudzina mūsu tautas dziesmas arī mūsu tautas brīvības laikus,
neapdzied tautas sapulces, un nav arī zināmas kulta dziesmas.
Par tautas dziesmu ziedu laikiem uzskata 13., 14., 15. un pa daļai 16.
gadu simteni. Lai daudzmaz varētu noteikt tautas dziesmu vecumu, tad
jāpiešķir vērība apdziedamiem priekšmetiem un faktiem, un
liela nozīme apdziedamā priekšmeta daudzumam. Ja
priekšmetu maz min, tad priekšmets aizmirsts vai jaunākos
laikos radies. Dziesmās gan sastopami priekšmeti no
aizvēsturiskiem laikiem, bet dziesmas ir aizmirstas, palikuši
tikai priekšmeti. Tāpat paglabājušies tautas dziesmās
veci mīti.
Par katoļticību dziesmu ir daudz, bet par luterticību maz.
Prof. Švābe domā, ka tautas dziesmas radušās pirms 13.
gadu simteņa un arī beidzamos gadu simteņos, kā arī zviedru laikos.
Tautas dziesmu vērtēšanas vēsture.
Mūsu laikos katrs apzinīgs cilvēks cienī tautas tradīcijas, bet agrāk
bija citādi. Pret tautas tradīcijām, īpaši tautas dzeju
izturējās nevērīgi, pat nicīgi. Tā Vecais Stenders nosauc tautas
dziesmas par blēņu dziesmām. Viņš uzskata tās par izskaužamām un
sacer savas "jaunās ziņģes", ko likt vietā. Ar lielu gandarījumu
viņš aizrāda, ka dažos "apgaismotos" Kurzemes novados tautas
dziesmas ir gājušas mazumā.
Bet tad Eiropas gara kultūra ņēma citu virzienu. Tur tagad atskanēja
sauciens: "Tuvāk pie dabas!" Šo uzskatu maiņu lielā mērā ir
ietekmējis franču rakstnieks un filozofs Žans Žaks Ruso (1712-1778).
Pēc Ruso domām viss cēlais un labais meklējams tautās un ļaužu
šķirās, kas dzīvo dabai tuvu dzīvi. Tās ir pirmatnējās tautas un
vienkāršie ļaužu slāņi. Un tagad ļaudis sāka interesēties par
vienkāršo tautu un iedziļināties viņu gara pasaulē, kas izpaužas
visspilgtāk tautas dzejā. Sakarā ar minētām parādībām 1778. g. nāk
klajā Herdera tautas dziesmas "Volkslieder".
Herders ir vacu rakstnieks un dzejnieks, dzimis 1744. gadā austrumu
Prūsijā. Ģimenē valda stingrība un nopietnība un jaunais Herders
gribetu studēt teoloģiju, bet spaidīgo apstākļu dēļ viņam šis
nodoms jāatstāj. Viņš strādā par pārrakstītāju, bet tad gadās,
ka kāds krievu ārsts Herderu aizved uz Karalaučiem. Tur jaunais Herders
studē medicīnu, bet vēlāk teoloģiju. Būdams students, viņš
strādā par audzinātāju kādā audzināšanas iestādē. Bet tad 1764.
gadā Herders saņem aicinājumu doties uz Rīgu par audzinātāju tā
sauktajā Doma skolā "Domschule". Pēc pieciem gadiem viņš Rīgu
atstāj kaut gan viņš pilsētu ir iemīļojis. Te pa daļai bija
vainīgs viņa nemiera gars. Viņš dodas uz Parīzi, pavada kādu
princi ceļojumā, bet arī to viņš atstāj. Kādu laiku viņš
apmetas Strasburgā. Te viņš iepazīstas ar lielo vācu dzejnieku
Gēti. Tālāk caur Gēti Herders nonāk Veimārā. Tur viņš nodzīvo
sava mūža pēdējo posmu. 1803. gadā viņš mirst ar dzīvi
neapmierināts. Uz viņa kapa plāksnes iegravēti vārdi: Licht, Liebe,
Leben "Gaisma, Mīlestība, Dzīvība".
1778. gadā klajā laistās dziesmas nav sakārtotas pēc kādas noteiktas
sistēmas, bet mūža beigās Herders grib laist jaunu tautas dziesmu
krājumu klajā, papildinātu, pārstrādātu un sakārtotu pēc zemēm, tautām
un valodām. Herders pats to nepiedzīvoja, bet šo dziesmu klajā
laišanu apgādāja citi ļaudis, un šis krājums nāk klajā
1807. gadā ar nosaukumu "Tautu balsis dziesmās" ("Die Stimmen der
Volker in Liedern"). Šai krājumā ieiet dažādas tautas dziesmas,
arī dažas latviešu tautas dziesmas: Kam saulīte vēlu lēci, Vai
tikvien labu ļaužu u.c
Herders ir devis arī mazu apcerējumu par latviešu tautas
dziesmām. Viņš tās atzīst par īpatnām un atzīmē, ka
latviešu tautas dziesmas piekļaujas dabai un dažādiem gadījumiem
dzīvē. Viņš novērojis arī lielo smalkjūtību mīlestības dziesmās
un aso zobgalību apdziedāšanās dziesmās. Arī Latvijā tagad sāk
interesēties par tautas dzeju. To vispirmie dara vācieši. 1824.
gadā vācieši dibināja "Latviešu literāro biedrību", tā
saukto "Latviešu draugu biedrību". Viens no šīs biedrības
uzdevumiem bija pētīt un krāt latviešu tautas tradīcijas, arī
tautas dziesmas
Citi materiāli:
Arī: http://www.ailab.lv/teksti/Senie/Zeiferts/4.burtn42/1tau.dz/1.htm#a3
un
http://www.liis.lv/latval/Valoda/Teksts/2nodalja/Citati/3.htm
"Prol. E. Dunsdorfa grāmatā Zīle ir dotas dziesmas par Jēzu Kristu.
Šīs dziesmas nevarēja rasties, kad latvieši vēl nepazina
kristīgo ticību. Var iet vēl tālāk un sacīt, ka šīs t. dz.
radušās tikai tad, kad latvieši bija iedzīvojušies
kristīgā ticībā."